گردشگری مهمترین مولفه اقتصادی کشور پس از پایان تحریم‌ها

گردشگری و صنایع وابسته اکنون رکن مهمی در توسعه اقتصاد ملی و متعاقبا اقتصاد محلی و بومی بوده و نقش مهمی را توسعه اشتغال، ارزآوری، احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی، حفاظت از مواریث تمدنی و فرهنگی و معرفی یک کشور در عرصه های بین‌المللی ایفا می نمایند. این صنعت میان بخشی اکنون با برخورداری از زیرساخت های عظیم ملی و بین‌المللی حجم زیادی از سرمایه گذاری‌های هلدینگ‌های بزرگ را به خود اختصاص داده و هر ساله در تلاش است تا میان گردشگران ورودی به هر کشور متناسب با توسعه سرمایه گذاری، تطبیق و تطابق منطقی بر پایه نظام عرضه و تقاضا ایجاد نماید. این نظام از یکسو بر پایه تبلیغات و نمایشگاه‌های جهانی و از سوی دیگر متناسب با شرایط کشورهای مختلف توسط مگاتورها و هلدینگ‌های مسافرتی در حال شکل گیری است. کشور ما ایران نیز طی سال‌های گذشته بر پایه شناخت صحیح از بازارهای جهانی، برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدتی را در حوزه توسعه پایدار گردشگری آغاز کرده که امید می رود با تحقق این برنامه ها، به زودی نام ایران در فهرست کشورهای طلایی مسافرتی قرار گرفته و به رقیبی قابل اعتنا در بازارهای گردشگری جهان تبدیل شود. برجام و رفع تحریم‌ها به طور شاخص نقطه عطف توسعه گردشگری محسوب شده و شتاب فزاینده‌ای را به برنامه‌های گردشگری و برنامه ریزی توسعه این صنعت کلیدی ارایه خواهد داد. در این میان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از هلدینگ‌های صنعت گردشگری با توجه به تجربیات ملی و بین‌المللی در دوران پس از تحریم، نقش مهمی را ایفا کرده و با حضور در عرصه‌های جهانی از طریق تسهیل در مشارکت بخش خصوصی در برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری بین‌المللی و ارایه سیمایی منطقی و واقعی از کشورمان از طریق نمایندگی‌های اطلاع رسانی گردشگری ایران در خارج ار کشور (هماهنگ با رایزنان فرهنگی و گردشگری) هم پا و هم افزا با سیاست‌های کلان تشکیلات گردشگری کشور، تورهای اینکامینگ را توسعه خواهد داد. مهندس رضایی بابادی، مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که در رزومه کاری خود مسئولیت‌های کلانی همچون استانداری کرمانشاه، استانداری خراسان جنوبی، معاونت استانداری تهران و خدمتگزاری بسیاری از حوزه های اداری در مناطق مختلف ایران را به ثبت رسانده است، در گفت و گو با خبرنگاران آفتاب صبح، نوید صبحی روشن و افقی مشخص و توسعه یافته را برای گردشگری ایران می‌دهد. وی قاطعانه بر این باور است که اکنون گسترش این صنعت به عزم و اراده ملی تبدیل شده و با ریل گذاری درست گردشگری توسط دولت، شاهد شکوفایی این صنعت خواهیم بود.

به عنوان پرسش نخست و برای ورود به بحث چشم انداز توافق هسته ای بر رفع تحریم ها و گسترش صنعت گردشگری چیست؟

اگر در یک کلمه بگوییم که امید به گسترش و توسعه پایدار اقتصاد کشور با توافق هسته‌ای به کشور بازگشته است، تازه بخشی از حق مطلب را در حق صنعت گردشگری ایران ادا کرده‌ایم، به خصوص برای گردشگری و صنایع وابسته که این نوید، آینده روشنی را برای اقتصاد ملی و بومی کشورمان رقم زده و ما به زودی به جمع کشورهای برخوردار و توسعه یافته در صنعت گردشگری ملحق خواهیم شد. تاکید من در این بخش به عنوان مدیری که بسیاری از نقاط ایران را از نزدیک دیده‌ام، این است که توسعه گردشگری ایران، فقط یک خواسته ملی نیست. ببینید طی روزهای اخیر و پس از توافق هسته‌ای، رسانه‌های خارجی و مگاتورهای بزرگ دنیا درباره توسعه گردشگری ایران چه مطالب مفیدی نوشته و هنوز هم می‌نویسند؟ به عنوان نمونه چندی پیش روزنامه گاردین، گزارش جالبی در همین خصوص به رشته تحریر در آورده است. اگر خلاصه بگویم، «امیدواری ایران به توسعه گردشگری پس از توافق هسته‌ای»، «تلاش برای جذب گردشگر از طریق تسهیل شرایط صدور روادید» «توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری» همچنین نقل قول از جناب آقای سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر قرار داشتن «روزهای روشن» پیش روی صنعت گردشگری کشور پس از توافق هسته‌ای از جمله تیترهای مهم روزنامه گاردین به شمار می‌روند. در حوزه داخلی شاهد بودید بلافاصله پس از امضای برجام، هیات‌های مهم اقتصادی و تجاری از کشورهایی چون انگلستان، ایتالیا، آلمان، فرانسه، اتریش، لهستان، ژاپن و روسیه، وارد کشورمان شده و به رایزنی و گفت و گو با مقامات اقتصادی ایران پرداختند. همچنین آمارهای ارایه شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران نشانگر آن است که نیمه نخست امسال ۲۹ هیأت از ۱۴ کشور به ایران سفر و با تجار و بازرگانان و صنعتگران ایرانی گفت و گو کرده‌اند. همه این موارد و آمارها به وضوح نشانگر آن است که گردشگری به تدریج در حال بازیابی جایگاه واقعی خود در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی است. گردشگری صنعتی میان بخشی است که جهت تعالی نیاز به توسعه زیرساخت‌های کلان همچون حمل و نقل، هتلداری، راه و ترابری، راهنمایان تور و ... دارد. نقش این صنعت در تولید اشتغال و ثروت و از بین بردن بیکاری، شاخصه‌ای است که آن را در میان سایر صنایع درخشان و پررنگ می‌کند. شواهد موجود و تحرکات بین‌المللی برای سفر به ایران نشان می‌دهد جریان توریسم در دنیا به شدت تشنه بازدید از ایران و برنامه ریزی برای هدایت تورهای بزرگ به کشورمان می‌باشد. سیاست‌های کوتاه، میان و کلان تشکیلات گردشگری کشور همپا با برنامه‌های تبلیغاتی و افزایش حضور ایران در نمایشگاه‌ها و بازارهای جهانی گردشگری نیز با تأسی از همین نگاه شکل گرفته تا دوران پس از تحریم همچون برگ زرینی بر تارک صنعت گردشگری باشد.

آیا این سخنان درباب سیاست‌های سازمان متولی صنعت گردشگری است یا اینکه سیاست کلان دولت نیز محسوب می‌شود؟

مسایلی که در این مقدمه به آن اشاره شد، همگی سیاست‌های تشکیلات گردشگری و دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. طی دو سال گذشته یکی از سیاست‌های اصلی دولت تدبیر و امید بهبود شرایط اقتصادی مردم بوده و دولت اساس برنامه‌‌های اقتصادی خود را بر اصولی همچون «تولید ثروت از طریق کاهش وابستگی به نفت» و «توزیع عادلانه ثروت» قرار داده است.

در این راستا دولت یازدهم با حمایت‌ها و برنامه‌های این حوزه نشان داده است که به صنعت گردشگری به عنوان یک راهبرد بنیادین جهت کاهش وابستگی کشور و اقتصادش به نفت می‌اندیشد. چنانچه دکتر روحانی در 5 مهرماه سالروز جهانی گردشگری در پیامی از این صنعت به عنوان ظرفیتی اساسی برای تبدیل شدن به یکی از مولفه‌های مهم قدرت نرم ایران اینگونه یاد کرد: «ما ایرانیان به پشتوانه میراث تاریخی و سرزمینی غنی که خداوند به ما ارزانی داشته است، می‌خواهیم در قرن جاری، آرامش خاطر، رفاه مادی و زندگی اخلاقی مناسبی برای شهروندان خود فراهم سازیم و سهمی بسیار فراتر از گذشته در تمدن، فرهنگ، اقتصاد و امنیت جهانی داشته باشیم. گردشگری فرصتی بزرگ برای ایفای این نقش است و برای تحقق این هدف، سختکوش و منعطف خواهیم بود.»

بنا بر این می‌توان به صراحت به این نکته اشاره کرد که توافق هسته‌ای شاه کلید توسعه گردشگری و صنایع وابسته بوده و نتیجه امر را در توسعه ورود گردشگران خارجی به کشور، توسعه گردشگری داخلی، توسعه اقتصاد ملی و بومی، گسترش برنامه‌های اجرایی حفاظت از مواریث فرهنگی، احیا و توسعه فروش، بازاریابی، بازارداری، بازارسازی صنایع دستی و ... مشاهده کرد.

دلیل این قاطعیت در موفقیت دولت در برنامه‌های صنعت گردشگری را چه می‌دانید؟

این امر دلایل فراوانی دارد. اما مهترین دلیل آن به بافت و جغرافیای کشور، موقعیت ژئوپولتیک و حجم انبوه جاذبه‌های کشوری و در ادامه سیاست کلان کشور برای تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله صنعت گردشگری باز می‌گردد. بر اساس این برنامه، یک و نیم درصد گردشگران بین‌المللی باید وارد ایران شده و رقمی بیش از 20 میلیارد دلار عاید اقتصاد کشورمان گردد. یک مثال واضح شاید بتواند به خوبی این موضوع را برای ما ترسیم کند. اگر تعریف سازمان جهانی جهانگردی از گردشگری و انواع آن را به عنوان ملاک عمل در جذب و تبلیغات و بازاریابی قرار دهیم می‌توان گفت که کشور پرجاذبه ایران از امکانات و جاذبه‌های مناسب برای جذب همه نوع گردشگر برخوردار می‌باشد. ایران کشوری است که دارای جاذبه‌های فراوان از منظر فرهنگی، تمدنی، تاریخی، ورزشی، قومیت‌ها، عشایر، توریسم سلامت، شهری، کویر و بیابان، آموزشی و کشاورزی، فرهنگی و میراث فرهنگی، ابنیه باشکوه تاریخی، آثار ثبت شده جهانی، باستان شناسی، زیارتی و ... می‌باشد. همین جاذبه‌ها در کنار شاخصه‌های آب و هوا، از ایران کشوری چهارفصل ساخته که می‌تواند توانمندی‌های بی انتهایی در جذب انواع گردشگران داشته باشد. این جاذبه‌ها همراه با سیاستگزاری و ریل گذاری دولت در ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری و امور زیرساختی به طور حتم ایران را به عنوان یکی از کشورهای مدعی و پیشرو در امر توریسم معرفی می‌کند.

این روزها از توسعه زیرساخت‌ها به عنوان رکن مهم توسعه پایدار گردشگری یاد می‌شود. به اعتقاد شما شرایط زیرساخت‌های گردشگری پس از تحریم چه خواهد بود؟

به نکته جالبی اشاره داشتید. واقعیت این است که همه جای دنیا، وقتی از زیرساخت یاد می‌شود، آن هم در صنعت گردشگری که نیاز به میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری نیاز می‌باشد، بلافاصله نقش دولت در هدایت، حمایت و نظارت تعریف شده و بخش خصوصی حوزه سرمایه گذاری و بهره برداری از یرساخت‌ها را ورود می‌کند. ما نیز از این امر مستثنی نیستیم و بر همین مبنا اکنون دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قاطعانه از طرح‌های مرتبط، حمایت کرده و منابع قابل توجهی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. حتی در برخی موارد که حضور بخش خصوصی با اما و اگر مواجه بوده، سازمان و هلدینگ‌های تابعه با سرمایه‌گذاری لازم، نمونه‌های قابل توجهی را به عنوان پایلوت فراروی بخش خصوصی قرار داده اند. به عنوان نمونه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برخی ازکاروانسراهای تاریخی را به مجموعه‌های گردشگری، پذیرایی و اقامتی تبدیل نموده که این فضاها به مرور در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرند. اما هدف اصلی ایجاد پایلوت و نشان دادن جذابیت‌های مختص این امر است که احتمال دارد در برخی موارد برای بخش خصوصی جذاب نباشد. واقعیت این است که

در صنعت گردشگری بخش‌های دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و عدم وجود یکی از آنها باعث بروز ناکار آمدی دیگری می‌شود، لذا باید بخش دولتی و بخش خصوصی هر یک در جایگاه خود قرار بگیرند تا شاهد رشد و شکوفائی این صنعت باشیم. در این میان برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت به همراه برنامه ریزی استراتژیک می‌تواند زمینه‌های لازم جهت توسعه و گسترش این صنعت و نیز توسعه زیرساخت‌های گردشگری را فراهم بیاورد.

در این راستا سازمان فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری را در کشور شناسائی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری گنجانده است. این فرصت‌ها در وب سایت صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی قابل مشاهده می‌باشد. در یک کلام سازمان و نهادهای تابعه با حمایت از بخش خصوصی انجام سرمایه گذاری‌های بلند مدت در زمینه توسعه صنعت گردشگری و فعالیت‌های وابسته به آن، عرصه ورود گردشگر خارجی و به طبع آن درآمد زایی در کشور را تسهیل نموده است.

نقش گردشگری در توسعه اقتصادی و حرکت به سمت اقتصاد درون زا چه خواهد بود؟

بومی‌سازی اقتصاد در هر جامعه از جمله ایران آن هم از طریق صنعت گردشگری، مستلزم توجه محوری به ساختار، شرایط و واقعیت های اقتصادی و توجه به ارزش های آن جامعه است. ایران استعداد سرمایه‌گذاری در بسیاری از حوزه‌های صنعت گردشگری را دارد که اگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مدل‌های بومی برای این صنایع را طراحی کنند، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی و زیرساختی صنعت گردشگری برطرف حل می‌شود. واقعیت آن است که اکنون صنعت گردشگری در بسیاری از کشورها از جمله همسایگان ما همچون ترکیه و امارات، رقم قابل توجهی از خالص درآمد ملی را به خود اختصاص داده است. اکنون زمان آن فرا رسیده که در ایران به بحث اقتصاد گردشگری با نگاهی علمی و موشکافانه نگریسته شود. یکی از دلایل این امر به رشد صعودی و پرشتاب سرانه صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی باز می‌گردد. برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که افزایش سهم گردشگری در اقتصاد جهانی و اشتغال‌زایی، در 10 سال آینده تداوم خواهد داشت.این آمارها و تحقیقات میدانی نشانگر آن است که از منظر تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی در طول سالیان گذشته از هر 11 شغل یک شغل مرتبط با گردشگری بوه است. این امر برای اقتصاد ايران که وابستگي شديدي به درآمدهاي نفتي دارد، مي‌تواند به عنوان راهبردی حیاتی و کلیدی براي رهايي از وابستگي به درآمدهاي نفتي، خروج از اقتصاد تک محصولي و از همه مهمتر توسعه اشتغال و ریشه کن کردن بیکاری موجود باشد.

با توجه به میان بخشی بودن صنعت گردشگری و گستره وسیع آن همچون ناوگان حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی، دفاتر مسافرتی، هتلداری و مراکز اقامتی، راهنمایی تورها، بازدیدهای عمومی، راه و ترابری، بیمه، صنعت جاپ و انتشارات و ... در عمل ثابت شده که توزیع ثروت در عرصه صنعت گردشگری فراگیرتر از سایر صنایع بوده و از همین رو در توسعه اقتصاد بومی و ملی نقش مهمی ایفا می‌کند.

به منظور تحقق این هدف برنامه سازمان بر ای این منوال است که در برنامه ششم توسعه، نقش میراث فرهنگی، گردشگری، سرمایه گذاری و صنایع دستی را نسبت به برنامه پنجم در بخش‌های مختلف پررنگتر کند.

با این احتساب به اعتقاد شما، توسعه گردشگری مصادف با ریشه کنی بیکاری خواهد بود. نقش توسعه گردشگری در اشتغالزایی و کاهش آمار بیکاری در کشور چیست؟

صنعت گردشگری اکنون گسترده ترین صنعت خدماتی و مهمترین صنعت اشتغال زا در دنیا محسوب می‌شود. میزان سرمایه گذاری برای ایجاد یک فرصت شغلی در صنعت گردشگری بسیار پائین تر از دیگر صنایع است و به عبارت دیگر اشتغال زایی در این صنعت به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد. تردیدی نیست که همه کشورها در رقابتی تنگاتنگ در پی بهره گیری از مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه دریافت سهم بیشتری از درآمد جهانی حاصل از گردشگری و همچنین بالا بردن سطح اشتغال در کشور خود هستند. اکنون صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و اتومبیل سازی به سومین صنعت درآمدزا تبدیل شده است. ضمن آنکه از لحاظ اقتصادی نیز سبب ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش درآمد می‌شود.

در جوامع پیشرو در صنعت گردشگری، کسب میزان قابل توجهی از درآمد صادرات جهانی از طریق صنعت گردشگری است. رشد بالای میزان اشتغال زایی این صنعت و نیز روند رو به رشد آن، بیانگر نقش موثر و پررنگ این صنعت در اقتصاد جهان است. وقتی به عنوان یک فعالیت خدماتی به صنعت گردشگری توجه می‌شود، آنهم با توجه به زیرمجموعه های وسیع این صنعت، به طور حتم به کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در جامعه منجر می‌شود.

نقش سرمایه گذاری داخلی و خارجی صنعت گردشگری چیست؟

ایجاد هتل‌ها، مراکز اقامتی و تفریحی که از جمله زیرساخت‌های گردشگری به شمار می‌روند، با سرمایه‌گذاری و فراهم آوردن زمینه ورود سرمایه‌گذاران به این عرصه به سطح مطلوبتری ارتقا یافته و در نتیجه به توسعه صنعت گردشگری کشور و افزایش میزان ورود گردشگران خارجی و جهانگردان از سراسر دنیا کمک خواهد کرد. آمارهای موجود چنانچه در فوق به آن اشاره رفت، موید آن است که پس از برجام هیأت‌های اقتصادی و تجاری زیادی از سراسر جهان به سمت کشورمان گسیل شده اند. دولت و سازمان هم با ارایه برنامه ای مشخص از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت می‌کند. در واقع میان افزایش حجم ورود گردشگران خارجی و گسترش سرمایه گذاری داخلی و خارجی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

تاثیر رفع تحریم‌ها در ورود گردشگر خارجی و لزوم برنامه ریزی اصولی برای توسعه گردشگری چیست؟

همپا با سیاست‌های دولت در توسعه گردشگری پایدار و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی صنعت گردشگری کشور در خصوص تسهیل صدور ویزا برای جهانگردان، آمارهای موجود موید آن است که در سال‌های اخیر بر حجم گردشگران ورودی افزوده شده است. طبق آمارهای موجود در سال 1393 بیش از 5 میلیون گردشگر ورودی داشته‌ایم که بیش از 50 درصد آن را گردشگران مذهبی و زیارتی تشکیل می‌دهند. آمارهای ارایه شده نشان می‌دهد که در 5 ماهه نخست سال 1394 بیش از 2 میلیون گردشگر وراد ایران شده‌اند. مقایسه این ارقام با میزان ورود گردشگران به کشور در سال‌های پیش، نشان دهنده این است که اکنون نگاه‌ها به ایران تغییر کرده و رفع تحریم‌ها نیز تأثیری چندین برابر بر این آمار و ارقام خواهد داشت. برجام و رفع تحریم‌های کاذبی را که طی سالیان گذشته ناجوانمردانه به ایران تحمیل شده بود، از بین برده و تصویری درست و مانا از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های توریستی نمایان خواهد ساخت.

آیا تسهیل شرایط برای ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت گردشگری موثر است؟

بله. صنعت گردشگری در ایران دارای مزیت‌های نسبی بسیار بالایی است که در صورت دستیابی به جایگاه شایسته خویش می‌تواند به رشد اقتصادی، بهبود اشتغال، افزایش رفاه اجتماعی و موارد بسیار دیگری منجر گردد. ایجاد زیرساخت‌های لازم از قبیل فرودگاه‌ها، نوسازی ناوگان حمل و نقل، هتل‌ها و مراکز اقامتی، کمپینگ‌ها، بین راهی‌ها، هتل بیمارستان‌ها، مجتمع‌هاي سياحتي و تفريحي و ساير واحدهائي كه به قصد ارائه خدمات به جهانگردان طبق مقررات و ضوابط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأسيس مي‌گردند، از جمله ضرورت‌های توسعه گردشگری است که تحقق آن به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیاز دارد. اعطاي تسهيلات به طرح‌هاي مرتبط با تأسيسات گردشگري و ميراث فرهنگي در بخش‌هاي احداث، توسعه، تجهيز و همچنين مرمت و بازسازي طرح‌ها صورت مي‌گيرد كه اعتبار آن از طريق سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با عقد قرارداد با بانك‌هاي عامل صورت مي‌گيرد. تجارب موجود نشان می‌دهد هر جه شرایط و ضوابط حمایت از سرمایه گذاران شفاف و قوی باشد، متعاقبا استقبال سرمایه گذاران از طرح‌ها نیز بیشتر خواهد شد. در واقع حجم حمایت‌ها و ایجاد ضوابط شفاف دو بال توسعه زیرساخت‌های گردشگری و جذب سرمایه به این حوزه به شمار می‌روند.

درباره دستاوردها، خدمات و نقش کانون در شرایط پس از تحریم چه توضیحی دارید؟ و اینکه استراتژی کانون برای روزگار پس از تحریم چیست؟

استراتژی‌های کانون ارتقاء جایگاه اجتماعی در میان صنوف و فعالان صنعت گردشگری و اتومبیلرانی از طریق به عهده گرفتن مأموریت‌های اساسی در صنعت گردشگری است. به همراه این سیاست، راهبرد دیگر، ارتقاء توان اقتصادی کانون و انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی در عرصه گردشگری و سومین راهبرد ما توسعه ارتباطات بین‌المللی است.

حضور هدفمند کانون در برنامه‌های توسعه گردشگری کشور و رویدادهای بین‌المللی گردشگری و نمایشگاه‌های مهم و هدایت نمایندگی‌های اطلاع رسانی، راه‌اندازی پرتال جامع گردشگری، جذب گردشگران بیشتر و تورهای ورودی به کشور، برنامه ریزی توسعه فعالیت‌های اتومبیلرانی و برگزاری رالی‌های گردشگری و نمایشگاه خودروهای تاریخی، همچنین رسیدگی به وضعیت خودروهای تاریخی از مهمترین برنامه‌های کانون است.

همچنین باید به اجرای طرح‌های مختلف در زمینه ارتقای ایمنی راه‌ها و سفرهای جاده‌ای، موثر در ابعاد انسانی – اجتماعی و آموزش و فرهنگ سازی است. برقراری تعامل و ارتباطات بیشتر با کشورهای دیگر در زمینه صدور اسناد و مجوزهای بین‌المللی رانندگی و خودرو و توسعه همکاری‌های فی ما بین، گسترش فعالیت‌های بین‌المللی گردشگری کانون در کشورهای هدف گردشگری ایران، اشاره نمایم.

لازم دانسته‌ایم در حوزه گردشگری وارد ایجاد زیر ساخت‌هایی بشویم. همانطور که می‌دانید ساختن هتل در کشور ما نزدیک به ۵ سال به طول می‌انجامد. بنابراین با این شرایط کسب و کار تصمیم گرفتیم برند مخصوص بازسازی و بهره برداری از ابنیه تاریخی را معرفی کنیم. در این راستا تا یک ماه آینده کاروانسرای شاه عباسی کرج که بازسازی آن مراحل نهایی را طی می‌کند، افتتاح می‌شود. در کنار آن، بازسازی و بهسازی برخی از کاروانسراها را با نظارت صندوق احیا آغاز کرده‌ایم که نتیجه این اقدامات در آینده‌ای نزدیک، معرفی برندی ملی در حوزه مراکز اقامتی و پذیرایی ابنیه تاریخی خواهد بود. عرصه دیگری که با جدیت وارد آن شدیم، ایجاد پورتال گردشگری است که در حال حاضر با همکاری متخخصان داخلی بحث طراحی و تکمیل دیتای آن ادامه دارد.

از گسترش تبلیغات و ارتباطات بین‌المللی به عنوان یکی از استراژی‌های کانون نام بردید. به طور مشخص چه فعالیت‌هایی در این حوزه مدنظر شما می‌باشد؟

امروزه ورود جامعه جهاني به هزاره سوم ميلادي و مواجهه با تحولات ناشي از انقلاب اطلاعات و ارتباطات، همچنين تولد جامعه جديد موسوم به جامعه اطلاعاتي و پيشرفت‌هاي شگرف در عرصه فن‌آوري‌هاي اطلاعاتي باعث شده تا صنعت تبليغات، نقش مهمي را در تحقق ايده‌هاي ارتباطات، تبادل افكار و جهت دهي به افكار عمومي ايفا كند. از اينرو مي‌توان مدعي بود كه در حوزه بين‌الملل، توسعه صنعت گردشگري، بدون تبليغات و حضور قدرتمند در بازارها و نمايشگاه‌هاي جهاني امكانپذير نبوده و اين هنر دولتمردان ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خصوص جناب آقای دکتر سلطانی فر بود تا همگام با سیاست‌های کلان رییس جمهور محترم ایران جناب آقای دکتر روحانی در خصوص بهبود مناسبات بین‌المللی، به‌عنوان بازوي اصلي حوزه فرهنگی تبلیغاتی دولت، طرح جامعی را پیرامون تبليغات جهانگردي به منظورمعرفي توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي بي‌نظير ايران طراحي كرده و چشم انداز روشنی را از تصویر واقعی ایران در بازارهای مهم گردشگری جهان به نمایش نمایشگاهی و رسانه‌ای در آورند. حضور سازمان و کانون در نمایشگاه های معتبر جهان همچون فیتور اسپانیا، لندن، ژاپن، میلان و ... طور حتم در کنار فروش بسته‌های سفر، تصویر سازی از جاذبه‌های گردشگری و افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری منجر به توسعه تورهای ورودی و تحقق اهداف سازمانی شده و جایگاه گردشگری ایران در توسعه فرهنگی اقتصادی کشور، همپا با صنایع پیشرو را تثبیت خواهد کرد. بر همين اساس بایستی طبق استراتژی تبلیغات و سند چشم انداز 20 ساله گردشگري، با هدف «بازاریابی، بازارسازی و بازارداری» گردشگری ایران حضور ایران در بازارهای بزرگ دنیا با دو تئوری دفع تبلیغات منفی و نشان دادن ایران به عنوان سرزمینی با تکثر و تنوع آب و هوایی، آثار با شکوه تاریخی، طبیعت بکر و جلوه‌های اکوتوریستی و ژئوتوریستی در نمايشگاه‌ها و تبليغات محيطي جهان آغاز شده است.

به‌منظور حضور «شکوهمند و هدفمند صنعت گردشگری» کشورمان در بازارهای هدف و تحقق اهداف، ستاد تبلیغات و نمایشگاه های سازمان به عنوان نهادی سیاستگذار و بالادستی در حوزه‌های «تبلیغات و نمایشگاه های جهانگردی» شکل گیرد تا این ستاد با بهره‌گیری از راهبردهای تبلیغاتی و نمایشگاهی جایگاه رفیع ایران درحوزه صنعت گردشگری را به خوبی نمایان سازد.

از سوی دیگر ایران نمایندگان اطلاع رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور با اهدافی جون تبلیغات فرامرزی، جذب سرمایه گذاران، حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری شکل گرفته‌اند و امید می رود خروجی همه این برنامه ها و مواردی که در این مصاحبه مورد اکید قرار گرفت، بتواند در توسعه تورهای ورودی نقش شایانی ایفا کند.

1394/12/2
 

  کلیه حقوق این وب سایت مربوط به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران،محفوظ می باشد، هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد  

%>